Een verlichte lijn leidt naar een grote kaart. Deze toont hoe Polen werd verdeeld door Nazi Duitsland en de Sovjet-Unie. Het idee dat een land zo makkelijk verdeelt is bizar en ongelooflijk.
Het WII museum in Gdansk windt er geen doekjes om. Het vertelt het verhaal van een van ‘s
werelds meest donkere periodes. Misplaatst optimisme, racisme, vervolging en oorlog. Een verhaal
wat geschiedenis is en zo vaak verteld, maar helaas toch weer zo actueel.
Drukte in het museum
Het is druk in het museum. Vele bezoekers luisteren naar de audiotour, staan stil bij foto’s en
artefacten en worden geroerd door de hartverscheurende verhalen; het contrast kan eigenlijk niet groter; men heeft de tijd en vrijheid om te reizen en om dit museum te bezoeken. Terwijl het verhaal wordt verteld van vervolging, ruimtebeperking en oorlog.
Vakantie en reizen maken veel mogelijk; en vaak gaat het over positieve ervaringen. Als Nederlander heb ik eigenlijk weinig zorgen; reizen en vakantie vieren is voor mij makkelijk want mijn Nederlandse paspoort (en soms visum) geeft me toegang tot vele landen. Elk jaar staan paspoorten van o.a. de Benelux, Duitsland en Scandinavië bovenaan de lijst van paspoorten die je toegang geven tot vele landen. Kortom, voor mij geen enkele reden tot klagen.
Terwijl ik door het museum loop denk ik aan de oorlog die in Oekraïne woedt. Je zou hopen dat de
wereld zonder oorlog kan, maar dat was te naïef gedacht. Zoals we hebben geleerd, de kans op oorlog is altijd aanwezig.
Nieuw leven inblazen
Ik ga mijn reisblog weer leven inblazen; onder andere omdat we na 2/3 Coronajaren weer vaak veilig en
vrij op reis kunnen. Maar dit museum toont aan dat dit zeker niet een gegeven is voor iedereen. Zoals zo vaak gebeurt, we realiseren wat we missen als we het kwijt zijn. En dat wil ik hier graag benoemen. Ongeacht de vrijheid die menig persoon weer heeft, zijn er vele mensen die dit recht niet genieten. Laten we hier bewust van zijn.
Ik verlaat het museum en ga naar buiten. Het daglicht omarmt me. Na vele verdrietige verhalen haal ik weer adem en bevind ik me weer in een vrolijkere omgeving en sfeer. Ik ben dankbaar dat dit mogelijk is. Hopelijk is dit spoedig weggelegd voor veel meer mensen.




