Op de boekingssite klik ik op het profiel van het hotel. Ik bekijk de foto’s en een stemmetje zegt gelijk “Pas op Christiaan, deze foto’s zijn in opdracht van het management gemaakt. Oftewel, perfecte hotelkamers, infinity pools met een spectaculaire zonsondergang, en natuurlijk de ongelooflijk vriendelijke bediening.
Vervolgens bekijk ik het profiel van hetzelfde hotel op https://www.tripadvisor.nl/ Om vooral de foto’s te bekijken die door reizigers zijn genomen. De keurig opgemaakte hotelbedden zijn vervangen door opengeslagen bedden en ook zie ik bureaus met geopende koffiesachets en geopende koffers in de achtergrond.
Zijn foto’s zaligmakend?
Let wel, foto’s van een reiziger zeggen ook niet alles. Menig foto is nogal scheef genomen, is over- of onderbelicht, en ook kan je vaak ten dele de fotograaf ontwaren in de foto. Kortom, vind maar eens qua eerlijke indruk het gezonde midden tussen foto’s van het hotel en foto’s van de reiziger.
Verklaar u nader
Graag bekijk ik de locatie van het hotel op Google Maps. Wanneer een tekst begint met een zin zoals “Het hotel licht dicht bij het centrum” ga ik kritisch na wat ‘dicht bij’ betekent en ook ‘centrum’. Dit zijn zeer variabele begrippen voor velen.

Wanneer iemand schrijft “het hotel is in een gezellige buurt van de stad” ben ik wel nieuwsgierig wat de persoon onder “gezellig” schaart. Is het een buurt met kleine winkeltjes, gezellige cafeetjes en levendige straattaferelen? Of zit ik midden in het ultradrukke uitgaansgedeelte van de stad?
Natuurlijk is er een sterke doorslaggevende factor – zeker voor Nederlanders – en dat is de prijs. Wij Nederlanders presteren het om keuzes te maken, gebaseerd op prijsverschillen van één euro of kleiner. Wat ook deel uitmaakt van het geheel: de prijs van het ontbijt. Meestal vind ik het wel zo gemakkelijk om ontbijt erbij te bestellen; lunch en diner regel ik zelf wel. Maar de extra toeslag voor het ontbijt kan wel verschil maken. Daarnaast vind je ook vaak leuke ontbijtlocaties of markten in de buurt waar je prima kunt eten, voor een lagere prijs.
Vergelijkingssites
Vergelijkingssites bestaan met het idee om de keuze makkelijker te maken voor de cliënt, maar natuurlijk ook om omzet te draaien door de site zelf. Ik ben van mening dat menig boekingssite en vergelijkingssite onze keuzes vaak alleen maar gecompliceerder maken. Meer accommodaties, meer beschikbare informatie en hierdoor nog meer keuzestress. En dat niet alleen voor aanvang en tijdens het boeken, maar ook daarna. Want stel dat je nou net de verkeerde keuze hebt gemaakt en loopt elke dag langs het hotel wat je eigenlijk had willen boeken?
Gelukkig heb ik op verschillende plaatsen favoriete hotels. Dus dat bespaart me vaak tijd. En op nieuwe plaatsen is het ook gewoon leuk om opties te vergelijken qua ligging, prijs, inrichting/stijl. Maar toch, hoeveel opties wil je doornemen voordat je boekt?
Mijn boeking is bevestigd; het hotel is blij om mij binnenkort te mogen verwelkomen. (Althans, dat claimt men in de email.) Ik ben benieuwd of ik het hotel echt zo aantref als dat ik in gedachten heb. Is het net zo schoon, opgeruimd en mooi als dat het online eruitziet? Ik ben benieuwd.
Herkenbaar, deze keuzestress?




