Travel is in the details

Hamburg's hoofdstation.

Op het juiste spoor: Een treinreis naar Hannover en Hamburg

Het is Donderdagochtend en ik reis van Leeuwarden naar Hannover. Ik sta in het gangpad van de wagon. Een volle wagon wel te verstaan. Alle coupés zijn vol en net als ikzelf staan er dus aardig wat mensen in het gangpad. Naar een andere wagon lopen maakt niet uit, ook deze wagons zijn vol. Reden van deze overvolle trein? een eerdere rit is geannuleerd, met als resultaat dat de passagiers van twee ritten nu samenkomen in slechts één trein.

Vertraging, annulering en andere uitdagingen

Ik ben dus op weg naar Hannover, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Niedersachsen. Een relatief korte trip: twee uurtjes per trein door Nederland. En bij Hengelo stap ik in een internationale trein die me in anderhalf a twee uur naar Hannover rijdt. Appeltje eitje toch?

De vertraging is een vrij normaal verschijnsel geworden voor Duitse treinen. Menig Duitser zucht even en haalt de schouders op, want dit gebeurt toch praktisch altijd? Ook Nederlanders reageren vaak op dezelfde manier als we het over de treinen in ons land hebben. Maar mijn gevoel zegt dat het probleem van vertraagde, of geannuleerde treinen in Duitsland nog net iets groter is.

Let wel, na drie a vier uur treinen in Nederland ben je simpelweg in Duitsland of België. Terwijl verschillende routes in Duitsland toch echt langer duren. Daarnaast heb je vaak een aansluitende trein nodig. Dus mocht je bij voorbeeld van Stuttgart naar Berlijn moeten, dan ben je waarschijnlijk zo’n twee treinen en zo’n vijf a zes uur verder. Tenminste, als alles op tijd rijdt; dus geen vertraging, annulering of vervangend vervoer vanwege onderhoud en andere werkzaamheden.

Interessante verbindingen

Het is jammer dat dergelijk vervoer nog best riskant kan zijn. Menig bestemming in Europa is prima te bereiken, mits alles op tijd rijdt en goed aansluit. Vanuit de Randstad kan je prima het Rheinland bereiken, of Amsterdam – Parijs per trein is heel goed te doen. Daarentegen is Amsterdam – Londen tijdens de tweede helft van 2024 niet rechtstreeks bereikbaar per trein. Weer zo jammer; dit was een mooi duurzaam alternatief voor het vliegtuig.

Wachtend op de ICE trein die me van Hannover naar Hamburg zal brengen.

En Noord-Nederland?

Steden zoals Amsterdam, Brussel, Parijs en Londen zijn natuurlijk belangrijkste steden voor overheden en het bedrijfsleven. Daarnaast profiteert ook menig inwoner en toerist van goede infrastructuur. Ik denk dan ook gelijk terug aan mijn terugreis vanuit Hamburg naar Leeuwarden. De reis vraagt om drie treinen en twee bussen. Ja, ik weet dat de brug voor het spoorverkeer is geraakt door een schip, maar het herstel kan toch niet zo lang duren? En als we dan toch bezig zijn, laten we het dan goed aanpakken: een rechtstreekse verbinding tussen Groningen en Hamburg. Mag een snelle ICE verbinding zijn. Maar een standaard trein die beide steden rechtstreeks verbindt is ook al mooi meegenomen. Mag ik nog een verzoekje indienen? laat deze verbinding dan beginnen in Leeuwarden. Noord-Nederland en Noord-Duitsland hebben al vaak met elkaar te maken; men doet vaak zaken met elkaar of men studeert bij voorbeeld in het buurland. Kortom, prima redenen om deze regio’s beter met elkaar te verbinden.

Ok, ik geef toe: laten we eerst hopen op een snelle komst van de Lelylijn, zodat Noord-Nederland ten eerste makkelijk naar de rest van het land kan afreizen. Maar daarna: duurzame ontsluiting van Noord-Nederland.

Menig Nederlander bezoekt nu al steden zoals Bremen en Oldenburg voor een dagje uit (denk ook aan de jaarlijkse kerstmarkten) en waarom in de toekomst niet nog makkelijker een weekendje Hamburg? (Voor impressies, kijk eens bij Deutsche Bahn: https://int.bahn.de/nl/bestemmingen/hamburg )
En uiteraard is het voor de inwoners van Noord-Duitsland ook leuk om makkelijk een dagje Groningen te doen, of familie in Leeuwarden te bezoeken.

Nou goed, vooralsnog is het enigszins behelpen als je met de trein door Noord-Nederland en Noord-Duitsland reist, maar ik blijf hoopvol. Toerisme, zakendoen, culturele uitwisselingen, kom maar op. We zijn op het juiste spoor!

Recente Posts