Ik kijk uit over de wolken, hoog en droog, terwijl de gondel zacht heen en weer wiegt. Ik kijk om me heen, over de heuvels en bergen. Langzaamaan verdwijnen de bomen en verschijnen de groene heuvels. Het zal nog even duren voordat de bewolking is verdwenen. Maar dan zal het meer van Zell am See prachtig glinsteren door het zonlicht. Ondertussen klimt de gondel gestaag omhoog; ik verkeer letterlijk in hogere sferen.

De wandeling: de Pinzgauer Spaziergang
De wandeling die ik ga maken is een favoriet uit mijn jeugd. De afstand is zo’n 18 kilometer, op een hoogte van ongeveer tweeduizend meter. Je loopt over een bergkam en het hoogteverschil is relatief klein (zo’n 650 meter). Aan het begin en einde van de route is een gondelbaan. Kortom, het beklimmen en/of afdalen van de route voor aanvang en aan het einde van de wandeling is niet nodig. Wel is het dus zaak om op tijd te beginnen en op tijd bij de gondel voor de afdaling te zijn. Want ja, aan het einde van de wandeling bij een gesloten lift arriveren is niet ideaal.

Maar zover is het nog lang niet. De gondel brengt me naar de top van de Schmittenhöhe. Een berg van 1956 meter hoogte. Deze berg biedt prachtige uitzichten over de omgeving. Waaronder het eerder genoemde Zell am See, maar ook over de bekende en veel hogere Grossglockner (3798 meter). Kortom, een prima plek om de wandeling te beginnen, of te eindigen.
Thuiskomen
De eerste keer waren we als familie hier om de wandeling te doen. De tweede keer liep ik ‘m samen met mijn vader en dit keer wandel ik ‘m alleen. Elke keer voelt hierdoor anders aan, maar het voelt ook als ’thuiskomen’. Want van het lopen in de bergen word ik blij. In feite voelt het voor mij net als de wolken die optrekken. Langzaam klaren mijn gedachten op, komen creatieve ideeën heel snel binnen en voelt het heel helder. Daarnaast krijg ik energie van het buiten zijn en van het kijken naar de prachtige vergezichten.

Doordat ik dus energie krijg, blijf ik energiek doorlopen. Steeds nieuwsgierig naar het volgende uitzichtspunt. Want dat is er zeker, tijdens de 18 km aan wandelroute. De Hohe Tauern, met de eerder genoemde Grossglockner – zijn er dus een van. Maar ook is het leuk om uit te kijken op de kleine dorpjes. In het dal. Nu zijn dit ook geen grote steden, maar van bovenaf lijken ze helemaal klein.
Uitgeput
Meestal wordt de route goed aangegeven, maar blijf goed opletten. De wandeling is lang genoeg en ik wil ‘m niet onnodig verlengen. Net voor de eindhalte van de route is er nog een afdaling en pittige klim. Je begrijpt, die laatste valt dan even tegen. Uitgeput bereik ik het eindpunt van de wandeling. Mijn shirt is nat van het zweet en ik wil het liefst zo snel mogelijk een stoel vinden om uit te rusten. Maar ik verplicht me eerst nog om een drankje te halen in het restaurant. Want ik realiseer me ook: zodra ik zit, kom ik voorlopig niet meer uit deze stoel.
En daar zit ik dan, hoog en droog, heilig en veilig. In een luie stoel, terwijl niet ver van me paragliders de lucht ingaan. Het is prachtig om te zien hoe ze de wind benutten en de dalen verkennen. Vast een totaal andere ervaring dan die van mij. Maar in beide gevallen is het genieten.

Neem genoeg water mee, drink tijdig
Mijn drankje is op en ik ben aardig bijgekomen van het wandelen. Ik neem de gondellift naar beneden en kijk nog wat rond, voordat de bus arriveert bij de halte. Nu merk ik dat ik te laat ben begonnen met genoeg water drinken. Te laat dus en in verhouding te weinig. Elke website geeft dan ook de tip om meer dan genoeg water mee te nemen. Want tijdens de wandeling kom je geen restaurantjes of horecapunten tegen. Maar ja, los van het meenemen, drink dan ook genoeg en tijdig.
De bus arriveert ook op tijd en algauw rijd ik weer terug naar Zell am See. Ik kijk tevreden terug op deze zomerdag. Deze was perfect voor deze wandeling. Hoe moe ik ook ben, ik kom weer terug en dan ga ik ‘m weer wandelen!
Tips
Pinzgauer Spaziergang: https://www.saalbach.com/de/sommer/wandern-outdoor/pinzgauer-spaziergang
Zin om van/in een berg af te dalen, maar niet te wandelen? bezoek dan Graz: https://travelisinthedetails.com/bezoek-aan-graz-en-de-grazerschlossbergrutsche-glijbaan/
P.s.
Ten tijde van de wandeling houden veel regels en protocollen met betrekking tot de Corona crisis op. Vandaar dat je een foto van mij met mondkapje ziet. Afstand houden in steden kan een uitdaging zijn. Maar hier, in de vrije natuur kom ik praktisch 2 a 3 personen per uur tegen. Wandelen in de natuur was dan ook heerlijk in deze tijden met veiligheid en afstand houden.




