Mijn blik dwaalt van het W Hotel naar de horizon. Een kalme zee, een strakblauwe lucht en een heerlijk zonnetje vervolmaken het zicht. Geloof het of niet, maar dit is 1 januari, 2023. Het is voor mij een heerlijk begin van een nieuw jaar. Zoals het gezegde gaat “een goed begin, is het halve werk“.

Zelf ben ik niet zo’n fan van oudjaar. In Nederland zijn er uiteraard de welbekende tv programma’s; vol met terugblik-momenten, eindejaarsquizzen en een aftelmoment. Vervolgens wordt je geacht om met een glaasje champagne elkaar een gelukkig nieuwjaar toe te wensen. Een en ander afgesloten met een vuurwerk.
Goed, dat vuurwerk is – in Nederland – al meerdere dagen eerder begonnen; en het betreft vooral knalvuurwerk en niet zozeer het mooie siervuurwerk. Op Nieuwjaarsdag gaat men ontspannen (zo niet lui) het nieuwe jaar in en kijkt men naar het Nieuwjaarsconcert, het Schansspringen in Garmisch-Partenkirchen of beiden.
Wanneer een vriend van me – die op dat moment in Spanje verblijft – voorstelt om Oudjaar in Barcelona te vieren klinkt dat heel aantrekkelijk. Ik heb al vaker gehoord dat Oudjaar fijn wordt gevierd in de Catalaanse hoofdstad, dus waarom niet?
Genieten van Barcelona
We arriveren ’s avonds op 30 december in de stad. Op 31 december hebben we nog een hele dag om van de stad te genieten. We bezoeken de Santa Maria del Mar.

Deze kerk is sowieso de moeite waard om van binnen te bekijken, maar ik vind het uitzicht over Barcelona, vanaf het dak van de kerk nog het mooist. De schakering en vele kleuren van de daken, de contouren van bekende gebouwen en het uitzicht op zee geven een heerlijk Mediterraan gevoel. Naast het kerkbezoek genieten we van een lunch in de haven en bezoeken we het MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya). Hier kan je je hart ophalen aan vele kunstzinnige en historische objecten.

Op de terrassen richting het MNAC wordt de lichtshow in gereedheid gebracht. Vele drones liggen al opgesteld en het maakt nieuwsgierig. Kan dit vanavond zo leuk zijn als dat het lijkt?
We gaan eerst wat eten in een restaurantje vlakbij ons hotel. (Tip: mocht je willen dineren in een speciaal, of populair restaurant, boek dan op tijd.) En vervolgens gaan we naar de Plaza Espanya. Vlakbij dit grote, ronde plein zijn een paar supermarkten. Hier kopen we druiven, want men heeft een fijne gewoonte voor de jaarwisseling: wanneer de klok twaalf keer slaat om het nieuwe jaar aan te kondigen, probeert men een druif te slikken bij elke klokslag. En dus lopen we gewapend met een bak druiven naar het plein.
Verzamelen op Placa Espanya
Het mag natuurlijk geen verrassing heten dat er al een grote menigte is verzameld. Maar er kunnen met gemak meer mensen bij. Op het plein heerst een gezellige, on pannen sfeer. Ik maak me geen zorgen of ik alles goed kan zien; immers, vuurwerk gaat toch aardig de hoogte in, nietwaar?

Op de aangegeven tijd begint inderdaad het spektakel. Eerst begint er muziek en begint een lichtshow. Algauw gevolgd door alle drones die een verhaal in de lucht vertellen. Het is fascinerend om dit te aanschouwen; verschillende afbeeldingen en kleuren vertellen een mooi verhaal. Het vuurwerk wat wordt ingezet is prachtig siervuurwerk wat het verhaal alleen maar kracht bij zet.

Voorbij
Het aftellen is voorbij, twaalf klokslagen geven het nieuwe jaar aan en mensen hebben elkaar een fijn nieuwjaar gewenst. Het kleurrijke spektakel is voorbij en mensen verlaten het plein. Velen zijn op weg naar de metro, anderen zijn op weg naar een bar om daar door te borrelen. Wij gaan ook naar een van de knusse barretjes om daar nog even te toasten op een piepjong 2023. Er zullen vast vele mensen doorfeesten tot de vroege uren (of late?) maar het is de fijnste jaarwisseling die ik ooit heb gehad. Geen knalvuurwerk en ander gedoe. Maar een mooie oudejaarsceremonie met smaakvol siervuurwerk en daarna een leuke borrel. En dat in een van Europa’s leukste steden.
Nieuwjaar is begonnen
1 Januari is dus begonnen. Mocht je vermoeide mensen verwachten, dan heb je het mis. Men flaneert ontspannen over de boulevard, anderen liggen op het strand en de meest moedige mensen nemen lekker een duik. (Iets zegt me dat het hier nét ietsje warmer is dan in bij voorbeeld Scheveningen.) Kortom, een ontspannen start; wat mij betreft de herhaling waard. Misschien een andere stad, om de variatie er in te houden, maar het Mediterrane bevalt erg goed. Het jaar is net begonnen, maar ik ben nu al benieuwd naar de volgende jaarwisseling.





