Travel is in the details

Decoraties van het Olympische stadion van Garmisch-Partenkirchen.

Een wandeling in Garmisch-Partenkirchen: Ik zit in een heerlijk nazomers zonnetje. Ik kijk naar mijn glas rabarber-schorle. Nou ja, wat er van over is. Een wesp is een kijkje komen nemen om nog wat suikers weg te snoepen. Ik laat het beestje begaan. Maar wanneer meerdere wespen arriveren besluit ik het glas even af te sluiten. Ok, ik vraag er dan ook om met een glas met zoete drank, maar zo’n enthousiast ‘ familiebezoek‘ had ik niet verwacht.

Het voelt apart aan; de zon, de verkoelende drank en niet al te ver weg een skischans die vooral in zeer koude tijden gebruikt wordt. Immers, op 1 Januari wordt hier het nieuwe jaar ingeluid met het schansspringen. Ondertussen kijk ik ook naar de architectuur; iedereen die het stadion nadert zal het ook zien: de standbeelden die als decoratie dienen van het gebouw. Afbeeldingen van de ‘ideale atleten’, uit een tijd waarin beeldvorming zo belangrijk was voor bepaalde partijen.

Decoraties van het Olympische stadion van Garmisch-Partenkirchen.
Decoraties van het Olympische stadion.

Olympische geschiedenis

Wanneer je je inleest in de geschiedenis van het gebouw en het bijbehorende event weet algauw waar het om gaat: de Olympische Winterspelen van 1936. De wereld is nog slechts korte tijd verwijderd van een mondiale catastrofe. (Zie ook het reisverhaal m.b.t. Okinawa: https://travelisinthedetails.com/okinawa-prefectural-peace-memorial-museum/)

En de Spelen werden efficiënt ingezet om een positief (en incorrect) beeld te creëren. (Voor meer informatie, lees dit eens door: https://historiek.net/winterspelen-1936-nazi-propaganda/180559/)

En dus is het stadion enigszins een stille getuige van een evenement wat in werd gezet voor specifieke propaganda en beeldvorming. Sommige mensen geloven dat sportevenementen nooit zijn verbonden met politieke doeleinden. Zelf verschil ik hier van mening.

Gelukkig is het niet alleen ‘doom and gloom‘ in het zonnige Garmisch-Partenkirchen. Vandaag vindt er onschuldige recreatie plaats. Mensen flaneren en komen voor kaffee & kuchen, joggers en fietsers komen langs en niet ver van het stadion beginnen wandelaars enthousiast met hun bergwandeling. Kortom, het stadion en vele andere faciliteiten worden nu voor betere, vreedzame doeleinden gebruikt.

Drie skischansen in het Olympische stadion van Garmisch-Partenkirchen.
Einde van een pauze in Garmisch-Partenkirchen.

Olympische geschiedenis

Wanneer je je inleest in de geschiedenis van het gebouw en het bijbehorende event weet algauw waar het om gaat: de Olympische Winterspelen van 1936. De wereld is nog slechts korte tijd verwijderd van een mondiale catastrofe. (Zie ook het reisverhaal m.b.t. Okinawa: https://travelisinthedetails.com/okinawa-prefectural-peace-memorial-museum/)

En de Spelen werden efficiënt ingezet om een positief (en incorrect) beeld te creëren. (Voor meer informatie, lees dit eens door: https://historiek.net/winterspelen-1936-nazi-propaganda/180559/)

En dus is het stadion enigszins een stille getuige van een evenement wat in werd gezet voor specifieke propaganda en beeldvorming. Sommige mensen geloven dat sportevenementen nooit zijn verbonden met politieke doeleinden. Zelf verschil ik hier van mening.

Gelukkig is het niet alleen ‘doom and gloom‘ in het zonnige Garmisch-Partenkirchen. Vandaag vindt er onschuldige recreatie plaats. Mensen flaneren en komen voor kaffee & kuchen, joggers en fietsers komen langs en niet ver van het stadion beginnen wandelaars enthousiast met hun bergwandeling. Kortom, het stadion en vele andere faciliteiten worden nu voor betere, vreedzame doeleinden gebruikt.

De drie skischansen van Garmisch-Partenkirchen in de zon, tijdens de nazomer.
Wandeling in Garmisch-Partenkirchen – Een zonnige nazomerdag.

Recente Posts