Ook dit jaar werden de kerstliedjes vol enthousiasme afgedraaid op radio, tv en in de winkels. En menig zanger en zangeres wenst de luisteraar een witte kerst toe. Nou, dat viel redelijk tegen.
Wat een contrast; anderhalve week later ziet een groot gedeelte van Europa er heerlijk ondergesneeuwd uit. De leukste observatie? Wanneer mensen moeten onthaasten lijken ze een stuk vrolijker en meer ontspannen.

Buiten de stad zie je taferelen die regelrecht geïnspireerd lijken te zijn op de schilderijen van Hendrick Avercamp. En in de stad lijkt het soms meer op de schilderijen van Anton Pieck. Prima fotomateriaal voor ons allen.

Een andere observatie: velen van ons lijken te realiseren hoe gezond het is om meer tijd buiten te besteden. In de sneeuw, frisse lucht inademend en even onze gedachten afleiden van andere dagelijkse beslommeringen.
Een minder leuke observatie: wanneer het glad wordt moeten we extra voorzichtig zijn. Niemand begeeft zich graag (figuurlijk) op glad ijs. Op kanalen, maar ook niet als dit langzaam op straten aan het vormen is. Ok, een paar waaghalzen van kinderen dan wel, maar ja, daar zijn het kinderen voor.

Hopelijk heb jij ook wat tijd om even lekker de benen te strekken en te genieten van het winterse weer. Want met wat blauwe lucht, zonneschijn en sneeuw is het prima om buiten te wandelen.
Ik zeg: een mooie resolutie voor 2026: verken je eigen stad en besteed ook meer tijd buiten. In 2024 had ik vooral de resolutie om nieuwe bestemmingen te verkennen: https://travelisinthedetails.com/nieuw-jaar-nieuwe-kansen-nieuwe-bestemmingen/.
Voor dit jaar zeg ik: ik wil ook mijn eigen land beter leren kennen, en ook meer onbekende plekken van Leeuwarden bezoeken.
Voor morgen is er weel een weeralarm uitgegeven; dus blijf wel het nieuws goed volgen. Onnodig gevaar lopen is natuurlijk niet aan te raden. Maar hoe dan ook, geniet van het weer, geniet van het buiten zijn. Het doet ons allen goed! Lekker naar buiten, en een eventueel slecht humeur smelt als sneeuw voor de zon!
(P.s. zin om Leeuwarden in de winter te bezoeken? hier zijn enkele tips: https://www.visitleeuwarden.com/nl/winter-in-leeuwarden )




