“and all the men and women merely players.” dit volgens William Shakespeare. De wereldberoemde schrijver die vele toneelstukken en verhalen schreef. En ik moet er aan denken als ik met mijn reisgenote in het Theatermuseum Helsinki (Teattterimuseo) sta.

Theater? ach waarom niet?
In eerste instantie hadden we niet het plan om naar dit museum te gaan. Maar zoals vaker gezegd; de spontane, ongeplande bezoekjes zijn soms de beste. Wanneer we over het haventerrein lopen stuiten we op dit museum; Het Theatermuseum ligt in de oude Kabelfabriek op het eiland Ruoholahti en laat de geschiedenis van het Finse theater zien. Het is voor mij enigszins een onverwachte locatie; een stoere werf, waar opeens een museum over kunstvormen gevestigd is. We kijken elkaar even aan en denken vooral “ach, waarom niet?”
Nou kan ik niet zeggen dat ik naar Helsinki ben gekomen voor theater, maar wellicht word ik aangenaam verrast. En dus gaan we naar binnen, kopen een kaartje en verkennen de verschillende zalen.

Theatermuseum Helsinki: een beetje magie
We stappen de expositie in en we dompelen ons echt onder in de wereld van theater en film. Zo leren we over theater producties in Finland, hoe decors eruit zagen (en zien). Prachtige kostuums die de fantasie prikkelen worden getoond. Verschillende designs en kleuren brengen personages tot leven.
Theatermuseum Helsinki is zeker een museum, maar niet in de ‘traditionele en stoffige‘ zin. Het is met zorg vormgegeven, net zoals men doet met theaterdecors en filmsets. In feite waan je je echt even in een andere wereld.
Er is op dat moment ook een zaal met informatie over film en tv producties. Natuurlijk zijn er decorstukken waar je mag poseren. En ook wordt er het principe van een green screen uitgelegd. Tsja, maak iets interactief en ik word er blij van; lekker zelf doen. Binnen de kortste keren sta ik achter de camera en voor de green screen en combineer ‘Harry Potter’s magic cloack’ met het presenteren van het Finse weerbericht. Een uitleg over de temperatuur gecombineerd met magie.

All the world’s a stage
Zoals ik al eerder zei, ik word blij van ‘lekker zelf doen’ en daar is het Arkadia theater perfect voor. Het is een theater zoals je in gedachten hebt. Met een geschilderd decor, enig perspectief en twee koninklijke zetels. Achter het theater stuiten we op het depot wat tjokvol kostuums en rekwisieten staat. We moeten even de drempel over van ‘het volwassen zijn‘ maar dan durven we om lekker gek te doen en staan we binnen de kortste keren in theaterkostuums op het podium.

Een denkbeeldig publiek zit voor ons (uiteraard in een bomvol theater) en we proberen verschillende personages uit. Van koning met zare mantel en glorieuze kroon (wuivend naar zijn onderdanen) tot Viking (met stereotype helm) en keizer met gouden lauwerkrans. Dit laatste rekwisiet had ik graag meegenomen want het geeft je toch een speciaal gevoel, zo’n gouden, glanzende lauwerkrans op je hoofd.
Aan het eind ‘van ons toneelspel‘ nemen we de ovatie in ontvangst en buigen voor het denkbeeldige publiek. We merken beiden, zo’n momentje van fictieve glorie en roem doet een mens goed.

Onverwacht genoegen
Wanneer we na een uitgebreid bezoek weer buitenstaan merken we hoeveel we hebben genoten. Tijdens een dagje ‘serieus de toerist uithangen‘ was dit een moment van nieuwe informatie opnemen, maar vooral ook van plezier en hilariteit. Musea die interactie aanbieden kunnen enorm leuk zijn. En zeker wanneer je ‘out of the box‘ mag zijn. Een beetje creatief, een beetje gek is heerlijk, op zijn tijd.
“All the world’s a stage” klopt zeker. Iedereen speelt een rol, en soms is het tijd voor een beetje komedie. Het leven is al serieus en zwaar genoeg.
Tips:
Theatermuseum Helsinki: https://teatterimuseo.fi/en/
Vond je de tekst over de koning leuk? bezoek dan eens echt een koninlijk paleis: https://travelisinthedetails.com/munchner-residenz-bezoekerservaring/




