Ik zit met een aantal mensen in een restaurant in Rangpur. Het restaurant bevindt zich op de eerste verdieping en heeft een enorme glazen pui. Hierdoor hebben we een prachtig uitzicht op ‘College Road’ een belangrijke verkeersader waar het verkeer af en aan rijdt. Het verkeer in Bangladesh is echt anders dan in Nederland; Tuktuks, auto’s, motors; praktisch alles wat kan rijden komt voorbij, evenals de voetgangers; want wanneer de zon is ondergegaan is het een stuk koeler en aangenamer om buiten te zijn. Zo kan je nog snel even je dagelijkse boodschappen doen bij het kleine winkeltje, of even met vrienden thee drinken en roddelen in de late uurtjes. Ik luister naar de dame tegenover me en haar woorden herhalen zich nog in mijn hoofd “Gewoon wat meer geluk”

Druk verkeer
Het is nu mijn tweede bezoek aan Bangladesh; het eerste bezoek opende mijn ogen voor een geheel andere cultuur. Omdat het mijn tweede bezoek is, weet ik enigszins wat ik kan verwachten, maar de verwondering blijft groot. Gastronomische verschillen, de voorkeur voor kleding en ook de typen winkels die je vaak tegenkomt; ik vraag me zoveel af.
Freewheelen
En vanavond, terwijl ik een hap van mijn pizza neem (ook populair hier, in Bangladesh) heb ik vooral vragen over het verkeer. Iedereen die in Azië heeft gereisd weet dat het verkeer een fenomeen is. En ook zeker een groot verschil met (bijvoorbeeld) West-Europa. Hier in Bangladesh behandelt men het concept ‘freewheelen’ met respect. Waar wij het in Nederland graag als metafoor gebruiken, brengt men het hier succesvol toe in de praktijk.

Links, rechts of toch in het midden?
Auto’s rijden hier normaalgesproken aan de linkerkant van de weg. Maar menig chauffeur is uiterst flexibel ingesteld. Moet er ingehaald worden? dan gaat men heel gemakkelijk even naar de rechterkant van de weg. Om daarna weer net zo snel naar de linker weghelft te duiken.
Mocht je denken dat jouw chauffeur de enige is? vreest niet. Ik vermoed dat elke bestuurder hier rijlessen heeft gevolgd, met onder andere de training ‘freewheelen en flexibiliteit’. Tijdens een van mijn ritjes rijdt mijn chauffeur netjes aan de linkerkant en een tegenligger blijft netjes aan zijn kant van de weg rijden. En dan doemt er opeens een truck op die graag wil inhalen. Moeiteloos haalt de persoon in het midden van de weg in. Even kijk ik praktisch de man recht in het gezicht. En net wanneer ik denk “nu houdt mijn leven op” zwenkt de truck vakkundig naar zijn rechter weghelft uit. “De kosmos trekt alles weer recht” denk ik opgelucht.
“Ja, we zijn misschien niet de meest gedisciplineerde mensen, maar we hebben wel een hoop geluk” legt de dame tegenover me uit met een twinkeling in haar ogen. “Ja, zo kan je ook beredeneren” denk ik, om vervolgens hard te lachen. Ik vind het een prachtig voorbeeld hoe mensen de culturele verschillen uitleggen en beredeneren. Ze voelde duidelijk aan hoe ik gefascineerd was door het lokale verkeer en gaf me een uitleg van de lokale normen en waarden. Kortom, een mooi moment tijdens het eten. Het verkeer in Bangladesh; ja, dat is echt anders.

Globalisering en lokale cultuur
Want al merk ik ook hier de globalisering (pizza in dit restaurant in Azië), bepaalde culturele zaken blijven authentiek en daarom sterk verschillen. Het rijgedrag van vele Bangladeshi blijft verschillen van dat in West-Europese landen. Het toeteren naar elkaar, hoeveel mensen in (of op) een voertuig passen en hoe men wel of niet op de eigen weghelft blijft rijden. Wil je een deel van een lokale cultuur leren kennen, stap dan in een taxi en observeer alles tijdens je rit. Ik zeg je, verbazing en fascinatie gegarandeerd!
Na het diner nemen we afscheid van elkaar en onze wegen splitsen weer. Ik stap in de auto en weet; het is maar een klein stukje naar mijn hotel. De auto begeeft zich weer in het lokale verkeer en een korte rit volgt, die zich over het algemeen aan de linkerkant van de weghelft afspeelt. Het is duidelijk, de kosmos denkt “tijd om te gaan slapen”
Tips:
Een voorbeeld van verkeer in Dhaka, Bangladesh: https://www.youtube.com/watch?v=7FRqxtYxX4I
Een megastad, maar zonder chaotisch verkeer? dat kan ook, in Jakarta: https://travelisinthedetails.com/jakarta-ramadan-einde-rustige-stad-ervaring/




